Praktisch
Hier kunt u meer lezen over de praktische gang van zaken bij deze praktijk.
Aanmelding
Wanneer u belt of mailt kunt u een korte beschrijving geven van uw zorg(en) en vragen. Op basis hiervan kan ik aangeven of ik u van dienst kan zijn. Afhandelijk van uw wensen kunnen we een aspraak maken voor een intakegesprek of direct voor een adviesgesprek.
Als ik u niet van dienst kan zijn of als er een te lange wachtlijst is, zal ik trachten u andere passende hulp te adviseren.
Kennismakingsgesprek
Waar mogelijk, is het prettig wanneer kind of jongere en beide ouders aanwezig zijn bij het kennismakingsgesprek
Tijdens het intakegesprek worden de problemen verkend en worden de wensen en verwachtingen t.a.v. onderzoek, advies en/of behandeling geïnventariseerd.
Om dit gesprek zo efficiënt mogelijk te laten verlopen wordt gevraagd om zoveel mogelijk belangrijke gegevens (bijv. van eerder onderzoek, behandeling, of schoolresultaten) tevoren te sturen.
Op basis hiervan kan ik aangeven in hoeverre aan de wensen en verwachtingen kan worden voldaan.
Tenslotte maken we in overleg afspraken gemaakt over doelstelling van onderzoek, advies of behandeling en over de werkwijze daarbij.
Psychologisch onderzoek
Indien nodig kan psychologisch onderzoek plaatsvinden.
Gedegen informatie over de voorgeschiedenis en de aard van de zorgen vormt een essentieel onderdeel daarvan. Vaak kan die informatie al worden verzameld tijdens het kennismakingsgesprek. Soms wordt nog gevraagd vragenlijsten thuis in te vullen.
Het onderzoek vraagt één tot drie onderzoeksessies van maximaal een halve dag.
Vervolgens worden alle onderzoeksgegevens uitgewerkt en beschreven in een onderzoeksverslag.
In een gesprek bespreek ik de onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen met u en geef ik u het verslag mee. Natuurlijk is er ook daarna gelegenheid om terug te komen op het verslag met vragen en opmerkingen.
Advies en/of behandelplan
Samen bespreken we de best passende kijk op de situatie. Daarbij wordt gezocht naar die factoren, die het meest relevant worden gevonden voor de verklaring èn voor een oplossing.
De sterke kanten èn datgene wat al wel lukt, vormen belangrijke aanknopingspunten voor behandeling en adviezen.
Kinderen, jongeren en ouders en andere belangrijke mensen uit de omgeving, inclusief de hulpverleners, zijn alle uniek waar het gaat om hun sterke en hun zwakke kanten. Bovendien reageren zij voortdurend op elkaar. Daarom is het belangrijk inzicht te krijgen in de dynamiek tussen alle betrokkenen en daarover in gesprek te gaan bij de gezamenlijke besluitvorming.
Het gaat dus om een visie, waar alle betrokkenen zich in kunnen vinden en die leidt tot een wenselijk en haalbaar actieplan.
In het behandelplan staan: de doelstellingen van de behandeling, de individueel afgestemde werkwijze en de in te zetten methoden en indien mogelijk, een prognose omtrent de duur van de behandeling.
Voor de start van een behandeling of de adviesgesprekken wordt gevraagd om schriftelijke instemming met dit plan.
Tijdens behandeling kan het behandelplan worden bijgesteld, ook hiervoor zal instemming van kind/jongere en ouders worden gevraagd.
Behandeling
psychotherapie
Gestreefd wordt naar kortdurende psychotherapie. De meeste gestandaardiseerde behandelprogramma’s omvatten tussen de 12 en 16 sessie. Soms kan worden volstaan met minder sessies. Dat lijkt weinig. De meeste verandering vindt plaats tussen de sessies, wanneer je/ u thuis aan het oefenen bent met wat tijdens de gesprekken aan de orde is geweest.
De therapiesessies verlopen volgens een vaste structuur. In onderlinge samenwerking stellen we de agenda op.
Aandacht voor het beklijven van verandering en zorgvuldige afsluiting inclusief voorbereiding op mogelijke terugval zijn eveneens van belang.
De meeste kinderen zoeken niet zelf hulp; het stimuleren van kinderen tot inzet kan complex en tijdrovend zijn
remediale behandeling
De behandeling is in principe wekelijks, met uitzondering van de schoolvakanties, en duurt een uur. Bij de remediale begeleiding van basisschoolleerlingen wordt voor ongeveer drie keer per week een korte huiswerkopdracht gegeven ter bevordering van het inslijpen.
Bij de remediale begeleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs wordt getracht zoveel mogelijk aan te sluiten bij hetgeen in de lessen op school aan de orde is en aldus te zorgen voor succeservaringen.
Remediale behandeling dient voldoende intensief te zijn en voldoende lang te worden volgehouden om een blijvende ontwikkeling te bevorderen.
Evaluatie
Zeer regelmatig wordt gelegenheid geboden tot het evaluatie van de behandeling en van de onderlinge samenwerking.
Afronding
De behandeling kan worden afgerond wanneer de doelstellingen zijn behaald, of wanneer een van de betrokkenen de behandeling niet langer als wenselijk of haalbaar ervaart.
De beslissing tot afronding vindt plaats in onderling overleg.