Organisatie: cliëntrechten
Hieronder kunt u lezen welke rechten u heeft als cliënt.
Rechtsboven kunt u naar de pagina's over tarieven en vergoedingen en de spelregels.
Toestemming
Voorafgaand aan diagnostisch onderzoek, behandeling en advisering wordt gevraagd om schriftelijke toestemming.
Bij een minderjarige die jonger is dan twaalf jaar met gescheiden ouders, is toestemming nodig van beide ouders die belast zijn met het ouderlijk gezag. Wanneer de minderjarige tussen de twaalf en zestien jaar oud is, is in principe ook toestemming van de minderjarige zelf vereist. Vanaf zestien jaar mogen jongeren zelfstandig beslissingen nemen over onderzoek en behandeling.
Dossiers en geheimhouding
In het dossier worden opgenomen:
- personalia en andere voor de zorg- en dienstverlening relevante gegevens
- onderzoeksgegevens
- verslag van adviesgesprekken
- behandelplan, inclusief eventuele aanpassingen
- gegevens over het verloop van de behandeling
- de resultaten van de evaluatie
- en het oordeel van de cliënten over de zorg en dienstverlening/cliënttevredenheid
Gegevens betreffende de cliënt worden niet verstrekt aan derden zonder toestemming van de cliënten en waar nodig toestemming van de ouders.
De cliënt heeft recht op inzage in zijn dossier, met uitzondering van informatie die vertrouwelijk werd gegeven door anderen die met toestemming van de cliënt bij de behandeling is betrokken. Ook geldt een uitzondering voor de testformulieren om de auteursrechten daarvan te beschermen.
Kwaliteit
De kwaliteit van de beroepsuitoefening in deze praktijk wordt gewaarborgd door de eisen die de overheid stelt aan inschrijving in het Register Gezondheidspsycholoog, en ook door de kwaliteitscriteria die worden aangegeven door het NIP en de VGCt.
registraties:
- gezondheidspycholoog BIG registratienummer: 19050126425
- NIP lidmaatschapsnr: 7332
- VGCt registratienummer: 010251
- LBRT registratienummer: 0101R0058
- KvK inschrijfnr: 01183125
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ggz, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken.
Download hier het goedgekeurd kwaliteitsstatuut van Psychologiepraktijk Joosten
Clienttevredenheid
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de gang van zaken, neemt u dan vooral contact op. Klachten kunnen ook leerzaam zijn. Waar nodig kan de
hulpverlening worden verbeterd.
Bent u van mening dat uw klacht onvoldoende gehoor vindt, dan kunt u een stap verder gaan door gebruik te maken van het klachtenreglement van de beroepsvereniging Nederlandse Instituut van Psychologen. Op grond van de Wet BIG vallen GZ-psychologen kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Samenwerking met derden
Indien gewenst kan worden samengewerkt met leerkrachten en met andere disciplines als logopedie, kinderpsychiatrie e.d. Ook kan worden bemiddeld bij verwijzing naar derden. Zoals op de welkomspagina vermeld werk ik samen met Psychologenpraktijk Eewal.
Crisissituaties
Deze praktijk heeft geen specifieke afspraken gemaakt met een ggz-crisisdienst.
Gedurende avond/ nacht/ weekend/ crises zullen cliënten gebruik moeten maken van huisartsenpost, spoedeisende hulp of ggz-crisisdienst.
Cliënten met dusdanig ernstige problematiek dat behoefte aan crisishulp te verwachten is, passen niet in het aanbod van deze praktijk.
Afwezigheid
In deze eenmanspraktijk is er geen vervanging bij afwezigheid i.v.m. nascholing of ziekte, of bij plotsing sluiten van de praktijk wegens overlijden of andere calamiteiten. Waar nodig en waar mogelijk zal getracht worden vervangende afspraken te maken.